måndag 29 april 2013

Sammanfattning av dagarna som gått

Fort springer tiden iväg, har gått hemskt längesedan jag skrev något. Men ska försöka skärpa mig :P Så mycket lättare när jag får skriva oftare än nu då jag ska försöka sammanfatta mer än en veckas händelser :)



I huset har vi pysslat på med fönstren i kök och vardagsrum, eller vi och vi - mest Petter om jag ska vara helt ärlig. Blev lite pyssel eftersom fönsterkarmen nu låg innanför väggen, så det blev en smal list för att bygga ut karmen innan fönsterfodret fick komma på plats.
Valet av fönsterfoder blev en riktig impulsgrej, blev alldeles för lite tid innan affärerna stängde så helt plötsligt stod vi bara på ByggMax och bestämde oss för att de här fodren skulle bli jättebra. I mitt huvud trodde jag nog att vi skulle köra på samma foder som vi använt i Högbäck  - men så blev det inte! :)


 Förra veckan bestod för min del mest av röra och lättare panik. Det blev en kort arbetsvecka i Vännäs då jag åkte iväg på kurs tidigt på torsdagmorgon och spenderade resten av arbetsveckan i Stockholm. Detta innebar såklart att 5 dagars jobb ska hinnas med på 3 dagar, samtidigt som jag skulle hinna packa och göra iordning för att klara mig några dagar i Stockholm - Jag stannade nämligen till på lördag kväll för att umgås lite med mina släktingar där.
Veckan gick inte riktigt enligt planen men hann med mycket på kort tid trots allt, det är en sak som är säker. Även om det blev väldigt rörigt i mitt huvud :) Sen är det här med att resa i jobbet verkligen inte min grej - eller resa över huvud taget då jag åker ensam och inte riktigt har koll på vart jag ska eller hur jag ska ta mig från A till B. Så torsdag morgon och förmiddag var en tid av hjärtklappning och magont - usch så hemskt man kan stressa upp sig för ingenting. Vet ju att det inte är något farligt och att allt kommer att gå bra men usch, är som att jag inte känner igen min egen kropp ibland - främling för mig själv. Nåja, fram till konferensavdelningen och hotellet i Stockholm kom jag i alla fall - otroligt smidigt måste jag säga att resan gick.

Kursen gick också väldigt bra, givande och inspirerande. Det var en utbildning för administrativa veterinärassistenter - eller klinikchefsassistenter som det kallas :) Fick en hel del ideér på saker jag ska göra och saker jag skulle kunna jobba vidare på. Så det var bara roligt.


När utbildningen var slut på fredagen så åkte jag in till Stockholm (utbildningen var på Arlanda stad :) ). Väl där tog jag en liten promenad iväg till min fasters butik. Måste ju säga att det var en väldigt speciell känsla att promenera i stockholm på gator där jag aldrig promenerat tidigare. Att orientera sig hemma och i storstaden är helt klart inte samma sak - tog en bra stund innan jag räknat ut åt vilket håll jag skulle gå trots att jag kikat på flera kartor innan :)
Var jätteroligt att hälsa på min faster i alla fall, var med väldigt mycket på hennes jobb då jag var yngre men sedan hon startat eget och jag blivit äldre så har jag inte varit där.  Vi fikade jättelyxiga bullar och sedan lärde hon mig att vika en origami-trana. Oj säger jag bara - hon har nog startat ett litet beroende där. Är hemskt roligt, rogivande men spännande att vika olika saker. Går ju att vika ihop vad som helst :) Men fjärilar fastnade jag för, tre olika modeller har jag hunnit med att vika. Ska se om jag kan få ihop något kreativt av det hela så småningom :) Är inte så kreativ av mig så det ska bli skoj att försöka jobba vidare på saken.

Resten av tiden i Stockholm spenderade jag tillsammans med min kusin och hennes familj, vi tog det egentligen väldigt lugnt. Skönt att ta en liten paus och bara umgås med folk man gillar :) Fick umgås med mina två kusinbarn lite också, goa killar. Hur roliga som helst är dom, och växer så de knakar - satt ute och åt glass tillsammans och tittade på när de spelade fotboll. Snacka om att dom lär sig fort, jätteduktiga är dom båda två :)




Känns verkligen som att de är en sån här årstid då det bara händer hur mycket som helst. Väl hemma hade jag såklart missat massor även om det bara gått ett par dagar. Balplastaren står nu hemma på gården, så nu ska det bli lite ombyggnationer och sedan ser vi fram emot sommaren! :)


I lagården har det blivit massvis med lamm, visste ju att det är en hel del tackor men man blir som alltid överraskad av hur många lamm det blir. Sen är de ju verkligen världens sötaste, små popcorn som skuttar runt och leker medan mamma bä tuggar hö :)


Sen har jag hittat två små favoritlamm, eller egentligen tre men den sista lilla tjejen har jag inte lyckats fånga på bild än. Så vi får se om jag kanske smugglar med några små bädamer till långsjö i sommar, kan vara så att de är för söta för mig att låta bli ^^

Annars har jag hunnit med lite trädgårdsarbete, det tinar verkligen fram fort nu så jag försöker hinna med så gott jag kan i min nya stora trädgård. I helgen blev det lite putsning av buskar som spridit ut sig lite mer än vad jag tyckte var nödvändigt, sen krattade jag runt dom och gräsmattan framför. Hann också rensa ur en rabatt lite så framför och ena kortsidan på huset känner jag mig iaf hyfsat klar med. Gick ett varv runt resten av gården också men där har det inte riktigt torkat upp så att man kan kratta än. Får vänta ett par dagar till :)

Nåja, det var väl en hyfsad sammanfattning. Får ta mer i nästa inlägg om jag kommer på att jag missat någon som jag hade tänkt berätta för nu är det dags att sova :) Natt natt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar