måndag 1 april 2013

Påskhelgen


Ja nu är hela påskhelgen över, känns som att vi har jobbat på bra även om vi hunnit med att träffa familjerna en hel del.
Vi började sätta innertak i köket redan på torsdag kväll, blev inte jättemycket gjort eftersom jag var fruktansvärt trött men ett par brädor fick vi upp. Vi fortsatte tidigt på fredagmorgonen innan Petters föräldrar och hans syster och hennes sambo kom förbi för att äta lunch.



Innan lunch åkte vi på en liten skidtur i solen runt ägorna, riktigt trevligt. Mysigt med skidåkning också, ska nog försöka ta mig iväg ner på sjön någon dag, kanske till och med upp på Långsjöberget.. :)
Sen blev det världens lyxigaste grillunch med efterrätt och varm choklad. Självklart fick dom en visning av renoveringsframstegen också. Väldigt roligt att de flesta vi visar runt verkar tycka att det blir väldigt fint och bra, samt ser fram emot att hälsa på oss framöver :)


Blev ett litet arbetsryck till innan det var dags att åka hem och göra sig klar för att åka in till Umeå och äta middag med samma sällskap som till lunch. Vi hann också med att visa renoveringen för min faster, farmor och min kusin och hennes familj innan vi åkte. Så det var mycket folk på besök under dagen, väldigt skoj :)

Lördag pausade vi kök/vardagsrum och började i sovrummet. Vi fick hjälp av min kusin och hennes man med rivningen. Jag och Petter fick smita iväg och köpa mer råspont och reglar medan de startade rivningen. Sen rev vi ut fram till fyratiden, blev riktigt mycket gjort. Lite galet att ha två projekt igång samtidigt men känns roligt att börja med sovrummet också. Det är som sagt en speciell känsla att börja riva ett rum :P

Blev också ett kvällsryck i lagården med städning åt muarna, de är för himla mysiga våra små svarta lurvar. Syns att magarna växer också, både på de dräktiga korna och tackorna. Ska bli mysigt med smått här framöver, men jag är som vanligt hur orolig som helst för självaste kalvningen.. och nu är det två att oroa sig för också. Får se hur det hela slutar :P

Söndag, blev lite mer rivning på övervåningen och rätt mycket spikning av innertak. Målade också ett gäng nya brädor på kvällen så att de skulle vara klara till måndagmorgon. I övrigt en rätt seg dag, gick himmelens sakta det mesta och man kände sig bara trött och slö. Vi skyller nog mest på helgens sockerintag och tidsomställningen :P


Måndag, vaknade upp efter en natts sömn i Långsjö. Vi drog direkt igång med städning och takspikning, lite rivning hann jag med också medan Petter spikade tak som inte behövde 4 armar. Under förmiddagen kom min kusin med familj upp och hjälpte oss med mer rivning, spikdragning och städning. Det går undan som bara den när man är 4 pers som jobbar på. Snabbt var innertaket på plats och hela sovrummet nästan tomt på tretex-skivor.




Efter lunch tog jag tag i mig själv och tog en skidtur (som jag sagt att jag skulle göra hela helgen) ner på sjön. Var så himla fint i solskenet! Jag missade precis ett helt gäng som varit ner på sjön och pimplat, såg ju inte heller helt fel ut måste jag säga. Kanske är något vi ska försöka hinna med också :P Jag åkte ett litet spaningsvarv mest för att känna på hur det såg ut där nere, för att sedan åka tillbaka till huset och hjälpa Petter. Blev lite mer småpyssel och framför allt planering av sovrummet innan det var dags att åka hem och äta middag. Jag drog på mig skidorna igen och tog ett nytt varv förbi sjön för att sedan åka skidor hem till Högbäck. Riktigt mysigt, fick mig en ordentlig titt på hur våra marker ser ut nere vid sjön också. Roligt att se från ett annat perspektiv än i höstas då vi var och promenerade runt "på land" :) Ser iaf ut att finnas väldigt många lämpliga platser för mitt sutterrängspa ^^
Olyckligtvis var batterierna slut i min telefon då jag åkte hem så det blev inga fler bilder, men jättevackert var det. Lite röjning i skogen mellan bostadshuset och sjön så kommer det att bli perfekt! Är ju ett par saker vi ser fram emot nu när det börjar bege sig mot sommaren, och en sak jag längtar efter är att stamkvista i skogen där mellan husen och sjön. Vet inte riktigt varför men det är väldigt mysigt på något sätt att promenera runt i skogen och öppna upp så att solen kan kika fram mellan träden.


Ovan ett par bilder på förvandlingen av sovrummet på övervåningen, förhoppningsvis blir det lite efterbilder då allt är klart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar