söndag 6 januari 2013

Lite fick vi gjort iaf :)

 
Ja lite fick vi gjort på den stunden vi va i Långsjö idag. Först ska nämnas att vi fick hjälp av svärföräldrarna som kikade förbi, sen kom också Bert och Mary (min mormors bro med fru), Dan-Erik (granne) och Urban (min morbror) förbi undertiden vi var där.
Alltid roligt me lite folk och rörelse i huset ^^ skoj att visa folk runt också när alla är så himla positiva till husköpet :)

Jag började med att försöka riva ner resten av masonitskivorna i taket. Vilket gick skitdåligt om ja ska vara ärlig, slutade med att jag slog sönder en ruta i ett av köksfönstren. Efter det gav jag upp med skivorna, vi ska regla ner taket så egentligen spelar de igen roll om vi lämnar skivorna eller om vi drar ner dom. Hade de inte varit spikade med sjukt överdimensionerad spik så hade jag tagit ner dom bara för att men de är nästan omöjliga att få ner, och som sagt går det rätt hårt åt fönstren :P

Petter har pysslat med att dra vattenledningar från pannrummet till köket. Gick nog bättre än väntat tror jag även om det tog en stund med borrandet genom väggar och reglar :)

När jag gett upp med taket gav jag mig på att riva bort golvet i köket. Självklart masonit där med, men i golvet fall var jag ganska glad för det. Blev relativt lätt att riva upp, det som tog tid var att dra ut all spik som blev kvar. Som tur va ryckte svärmor in och hjälpte mig med det:)

När golvet var klart fortsatte jag med att knacka bort betong från golvbiten mellan kök och vardagsrum. Detta för att få plats med vattenledningarna som ska dras upp från källaren. Gick hyfsat bra även om betongdamm inte är så himla trevligt att ha att göra med. Fick bort en hel del innan det började kännas drygt och jobbigt att sitta på golvet :P
Medan jag pysslade på med betongen så satte Petter upp de sista bitarna OSB-skiva i köket.

Vi har också hunnit diskutera lite om hur vi vill ha det i köket. En stor diskussionspunkt har varit det här med kakel eller inte kakel. Jag vill helst ha glas ovanför bänken medan Petter ha velat ha kakel. Sen har vi haft lite bekymmer med att vi egentligen inte har tänkt ha några överskåp, hur gör man då med glas/kakel på ett snyggt sätt? :P
Svårt men tror att vi är på väg mot en jättebra lösning. Just nu är planen att tapetsera hela väggen och sätta in en hylla (det ljusbruna strecket) med infällda spotlights helst :P Och sen blir det glasskiva mellan hylla och bänkskiva och mellan fläktkåpa och bänkskiva på andra sidan fönstret.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar