tisdag 22 januari 2013

Att börja måla


 Har tänkt sätta mig ner och skriva inlägg flera dagar nu men det har inte riktigt blivit av. Men nu ska jag ta mig i kragen och försöka komma ihåg vad vi gjort de senaste dagarna :P

I söndags så var vi och pysslade lite i huset, Petter satte in fler eldosor och drog en del slang. Jag började med elementen, de skulle målartvättas och sedan målas. Det är helt klart något speciellt med att måla. Helt plötsligt känns det som att vi nästan är klara, när man målar då är man nästan klar.. visst är det väl så?! :P
Mjaa, har insett att vi har en hel del kvar men snart är vi på det vi kan. Sånt vi gjort förut. Jag gruvar en hel del för gipsningen det gör jag verkligen, rummet blir så stort så det kommer ju att ta år och dagar att spackla och slipa. Speciellt om man tänker på våra tidigare projekt som verkligen stannat upp just under den fasen, det ska spacklas, torkas, spacklas, torkas, slipas.. kanske spackla mera, torka, slipa, slipa, slipa lite till.
Aja vi får hoppas att det går bra, kanske får försöka lura dit nå hjälp då det är dags ^^


 Angående eldosorna så har vi kört fast lite i kökslösningen, själva kökssidan är klar men vi måste försöka få in några skåp även på motsatta sidan köket. Frågan är som hur vi ska göra med skafferilösning och micro.. lite klurigt men vi ska nog hitta på något.


Måndag blev kodag, småtokmuarna. De är så söta! Idun blev helt tokig när hon fick spån, precis som sin mamma busade hon runt i spånhögen tills hon va alldeles full i spån. Nu går Idun och Zune tillsammans och det är verkligen jättemysigt. Även om Idun är lite bufflig med honom ibland så märks det verkligen att de har något ut av att vara tillsammans. Båda är mycket lugnare och Idun har blivit jättego, smittad av lillzune då såklart :P De övriga tjejerna blir bara tjockare och tjockare för varje dag som går nu, hoppas verkligen att de båda dräktigheterna ska gå bra. Kommer nog alltid att vara lika nervös inför kalvningar.. och under dräktighetstiden. Tänker nästan varje gång jag ser magarna på att något ska vara tokigt eller att vi har missat något viktigt näringsämne de ska ha i sig eller något i den stilen :P Men.. får ta det lite lugnt och andas och tänka att det gick ju fantastiskt fint med Idun :) Finaste lilltjejen, hoppas verkligen att hon får sällskap av två småtöser till, och helst en röd då.. Man kan ju alltid hoppas.


När vi städade passade vi också på att fota Idun då hon utforskade som mest. Nu kanske det inte syns så bra men när hon stod nere i rännan så når hon bara precis ovanför Petters knä :P Rätt söt. Sött är också hur olika de små bustrollen är, även fast de är hemskt lika. Just nu är de ganska precis samma mankhöjd på de två, Zune 9 veckor och Idun nästan 9 månader :P
Efter vi hade städat åt korna så gjorde vi en jättesnabb sväng till Långsjö då jag tvättade ytterligare ett element som nu står klart för målning då de första är klart.


 Idag har jag målat färdigt det första elementet, jag började som tur va med det största. Vilket just nu känns rätt bra för liiite drygt måste jag erkänna att det varit. Första lagret tog närmare 2 timmar att stryka på. Det sista gick betydligt fortare då jag inte var lika noga med att täcka mellan flänsarna.
Så.. tre element kvar men de är bara hälften så stora. Känns iaf bra att komma igång med lite målning, känns som sagt som att man börjar närma sig ett färdigt rum nu.


 Medan jag målade element så drog Petter lite mer vattenledningar. Rörmokaren va ut till oss en sväng igår och kollade läget lite inför inkoppling av de nya ledningarna. Han hade några saker som han ville att Petter skulle ordna så att det går fort när han väl kommer hit och ska hjälpa oss. Vilket känns vettigt.
Bland annat skulle vatten dras in på toaletten så att vi har varmvatten där, så det ordnade han idag. Sedan fortsatte han att pyssla lite med eldragningen.

Sista bilden är på elementtvätten.. eller toaletten nere :P Rätt smidigt med målartvätt som man kan ta till ett avlopp med en dusch och skura upp på riktigt. Har inte riktigt varit sams med målartvätt tidigare men det här känns helt ok :P

Planerna för veckan är att göra klart med vattenledningarna så att rörmokaren får komma och installera i slutet av veckan. Jag ska försöka måla så mycket element jag hinner och sen tror jag att tanken är att börja regla ner taket i helgen, alternativt gipsa.. beroende på vad som känns roligast kanske :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar