tisdag 12 februari 2013

Vila sedan sist

Ja det har inte blivit mycket gjort i huset sen jag skrev senaste inlägget, tyvärr. Däremot har Petter varit väldigt flitig med snöskottningen. Har känts lite tungt många dagar men samtidigt är det skönt att känna att han hjälper till, mannen som Petter har hjälpt till att köra traktorn åt har nämligen varit inlagd på sjukhuset och varit rätt dålig som vi förstått det.


Vad har hänt i huset sedan senaste inlägget då? Ja som sagt inte mycket men det som hände ganska direkt efter jag skrev förra inlägget, alltså förra måndagen om jag inte minns helt tokigt var att svärfar + murarkompis var och putsade på muren. Ska jag vara helt ärlig så har vi inte varit ut till huset sedan tisdag förra veckan, vilket känns jättehemskt men så är det. Jag hade tänkt mig iväg i söndags då Petter åkte in på snöskottningsjour hela dagen, men då var det ju såklart inte skottat i Långsjö och Petter hade lyckats få med sig båda nycklarna till ytterdörren :P Så då fick de blir pyssel i Högbäck istället :)


När vi var ut till huset i tisdags så följde både min mamma och min pappa med för att kolla på muren. Självklart passade Bosse på att busa järnet då de va så "mycket" folk i farten. Bjuder på galnaste bilden på ett bra tag :P Är som det bästa som finns enligt Bosse, att ligga på rygg i famnen på någon.. finns det då möjlighet att busa lite samtidigt så tackar man ju inte direkt nej till det ^^

Annars har det som sagt inte hänt så mycket, vi har pysslat på den lilla stunden vi haft ledig tillsammans i lagården med muarna. Annars har jag pysslat på en hel del med jobbgrejer som jag måste försöka lära mig, just nu är det hela debiteringssystemet och prissättning jag försöker bli lite bättre på. Vilket inte alltid är så himla lätt :P
Men idag kom iaf fröerna jag beställt och jag kände att inspirationen kom tillbaka, för ärligt talat har den legat lite på is ett par dagar. Känns inte jätteskoj att åka till huset och fortsätta med de sista pilliga golvplattorna. Inte heller jätteroligt att regla ner tak, möjligtvis skulle jag idas måla det sista elementet men det är ungefär på den nivån jag har varit senaste veckan.
Jo men inspirationen, och fröerna.
Detta är då vad som landat på köksbordet:


Ringblommor, två olika sorter. Den ena heter läkeringblomma, tänkte att det lät ju väldigt passande om jag får ork i sommar/höst att prova på att göra ringblomssalva. Skulle ju va rätt skoj :) Sen verkade båda sorterna enkla och fina. I somras när vi var till huset hade Anette planterat jättefina ringblommor som lyste upp trädgården på sina ställen. Så jag hoppas att varianten till höger, som heter 'Orange King' kan göra det jobbet åt mig ^^ 


Sen har vi ängsblommorna som jag kommer att kalla dom sen jag hittade bilden till höger på en sommarklätt, som jag hade en helt annan bild av när jag beställde den. Letade bilder nu på hemsidan för att blogga och inser att denna sommarklätt ser ut precis som... midsommarblomster :P Ja må så vara, tror att de kommer att bli toppen med en liten ängsinspirerad hörna. Detta var också något som Anders och Anette pratade om när vi var och kikade på huset i somras. Enkelt gulligt och lättsått, ja tack vi provar med det! Till vänster en gammaldags blåklint, en sån där blomma som jag minns sen man var liten från mammas trädgårdsland (precis som ringblommorna). Så det blir också roligt att prova.


 Färgklicken, eller klickarna :P Jag gillar snittblommor, är bland det finaste och mysigaste jag vet att ha färska blommor i vaser.. helst överallt. Så jag tänker... jag måste börja någonstans. Jag har kikat på lite allt möjligt lättsått och mer avancerat. Passande och icke passande som snittblommor. Sen ska tilläggas att jag verkligen inte kan något alls om blommor. Jag vet inte vad det innebär att en blomma är en aster, eller zinnia eller va de nu heter. Jag känner.. jag provar! Så detta är då ett test, ett flerfärgat test. Till höger en rosenkrage och till vänster en sommaraster. Än så länge är rosenkragen storfavorit, tycker att de verkar supervackra. Nu är jag helt beredd på att bli hemskt besviken men jag hoppas iaf väldigt mycket på just rosenkragen. Hittills har det varit lite så med min fröodling, antigen så blir det 200 frön som gror och tar sig fint eller absolut inga. Hoppas dock att jag kan utveckla mig till en lite jämnare odlingstalang. Men har som sagt inte så höga förväntningar i dagsläget, måste som sagt börja någonstans för att hitta det som passar mig och det jag gillar.


Sist men inte minst, en zinnia. Känns som att denna inte riktigt passade in med de andra blommorna men jag tyckte att den såg cool ut. Så varför inte prova. Någonstans måste man ju börja i jakten på sina favoritväxter. Eller hur?!  Just nu känner jag mig väldigt spretig i mitt blomsterval men tror att det kommer att reda ut sig sedan jag fått lite rutin och lite favoriter i trädgården.
Måste såklart också känna in mig på vad som redan finns, har fortfarande lite mild panik av vad jag ska göra till våren då allt tinar fram. Skräckblandad förtjusning kanske. För jag ser verkligen fram emot det, jättemycket! Ska bli superskoj att fortsätta rensa lite i vinbärsbuskarna, bygga nya stöd och utforska alla rabatter. Rabatter som jag visserligen fått en utomordentlig visning utav men till våren planerar jag en djupdykning. Vill lära mig mer om växterna, hur de ska skötas, vad de egentligen är, kanske vad jag kan komplettera med? Ja den som lever får se. Ska bli väldigt skoj iaf, men gruvar lite för storleken på det hela :P



En bild från kvällens hundpromenad, inte för att jag har något emot mörkret men skulle verkligen vara trevligt om man fick några timmars dagsljus sedan man kommit hem från jobbet. Det gör verkligen skillnad, känner mig väldigt seg just nu. Lite ur form. Men försöker pallra mig ut på lite längre promenader om kvällarna nu, idag lyckades jag tom jogga en liten bit. Får mig att känna mig lite piggare iaf :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar