söndag 17 februari 2013

Helgen

Fredag blev en väldigt lugn kväll på soffan med världens gosigaste voffar, De var hos svärföräldrarna under dagen, vet inte riktigt vad de gjorde med hundarna men de var helt och totalt utslagna :P Dubbelt så gosigt helt enkelt ^^ Jag ägnade hela fredagkvällen åt att halvsova medan Petter gjorde allt vettigt som behövde ordnas.


Lördag, promenaddag. Iaf denna helg. Passade på med långprommis när jag och Bosse hade sällskap av Penny. Blir som sagt mycket roligare med två, ffa för Bosse som tycker att det är rätt skoj med en promenadkompis som faktiskt skuttar och leker i snön med honom :)


Gick otroligt tungt att gå, mjuka skoterspår är inte det bästa promenadunderlaget. Men hemskt roligt var det, de små gladsvansarna kan verkligen underhålla mig på promenad. Duktiga var de också, speciellt Bosse, han är inte alltid så himla uppmärksam på inkallningar och annat som jag tycker att han ska lyssna på. Men på den här promenaden va han helt underbar.


Framme i Långsjö blev det en mysstund i väntan på Pennys matte. Blev massor med pussar och lite bus. Eskimåpussar också, sötnäsorna! De är verkligen huur söta som helst, vet inte hur många gånger jag sagt det nu men skulle vi nångång skaffa en liten Bossevalp så skulle jag aldrig lyckas uppfostra den. Hur kan man säga nej till en sån liten sötnäsa ^^


När vi lämnat hem Penny så åkte vi tillbaka till Högbäck där vi tog en paus fram till middagen och pysslade med tvätt, disk och sånt där annat nödvändigt. Kändes bättre att göra så för att sedan åka till Långsjö och jobba en stund innan det var dags att sova. I ärlighetens namn gjorde vi inte så jättemycket i huset på lördagkvällen, iaf inte jag. Fick fantastiskt ont i mina ben, och mitt huvud har inte heller varit på min sida i helgen. Men Petter va jätteduktig och gjöt en platta som ska stödja golvet och framför allt kaminen i vardagsrummet. Kanske inte det snyggaste vi gjort men det är väl funktionen vi är ute efter i det här fallet.
Vi kapade också reglarna för taket i vardagsrummet som ska reglas ner innan vi gick upp på övervåningen och somnade till en film :)

Söndag, blev helgens renoveringsdag. Blev lite mer jobb än vi tänkt oss också. Vi har nämligen stopp i avloppet från lilla toaletten på övervåningen. Inte nå lite stopp heller, utan jättestopp. Så stopp att det kommer fram vatten i rummet under toaletten på bottenvåningen. Känns ju lite sådär, samtidigt som det känns som.. puh va skönt att det händer nu och inte efter vi renoverat och tapetserat och grejat. Vet inte om jag nämnt detta i bloggen innan men i huset där vi bor nu är det här med vatten som rinner ner för väggar inomhus inte direkt ovanligt den här tiden på året. Dock beror det på takkonstuktionen och inte avlopp, men känslan är ungefär densamma då nya tapeterna förstörs, eller man ser att den nymålade vita fönsterkarmen helt plötsligt är missfärgad. Nåja, ett samtal till svärfar så hade vi både hjälp och lite gladare humör på plats i Långsjö. Tror att min sambo behövde detta då han blev ganska nerslagen av denna händelse. Blir ju lätt så då man verkligen har en plan för hur man ska bygga och sedan kanske måste planera om helt för att saker och ting inte verkar fungera som de ska.


Svärfar och Petter spolade med högtryck och dammsugade ut vatten och grejade på en bra stund under förmiddagen. Under tiden pysslade jag på med golvläggningen i vardagsrummet. Gick riktigt bra om jag får säga det själv, ibland kan jag.. själv :) Det är också något jag funderat på en del i helgen. När jag berättar för folk om huset, eller när folk kommer och hälsar på oss (inte alla men en del) så lämnas det ibland kommentarer som innebär att Petter kanske är den som fixar det här med renoveringen. I veckan fick jag frågan om vi renoverade själv, om vi kunde det? Jag måste ju säga att jag har verkligen haft turen att få världens bästa sambo. Min sambo jobbar som konstruktör och jag skulle verkligen kunna säga att han kan det mesta utan att ljuga. Om inte annat är han väldigt bra på att få en bild av hur saker och ting ska vara. Men det jag vill komma till är att jag inte direkt är den som står och tittar på, inte jämt iaf :P Nej jag kan faktiskt jag också. Även om jag kanske behöver lite hjälp med att komma igång ibland. Sen tror jag att vi kompletterar varandra väldigt bra, vi jobbar bra tillsammans helt enkelt :)


Problemet med avloppet är tyvärr inte löst än, kaustiksodan får verka och avfuktaren jobba på bottenvåningen där det tyvärr hann komma ner ganska mycket vatten. Vi konstaterade iaf att det inte gick att göra så mycket mer just nu utan vi får vänta och se om vattnet åker undan. Så jag fick hjälp i vardagsrummet och tillsammans la vi klart golvet i både kök och vardagsrum. Vi har inte lagt på källarluckan men i övrigt är vi helt klara med alla små passbitar. Känns super! Under dagen reglade Petter ner golvet i vardagsrummet klar också, köksdelen är kvar men det ska nog gå fort bara vi får hem virke :) Men nu är vi äntligen klara med "grovjobbet", vi ägnade en lång stund åt att städa innan vi lämnade Långsjö för att åka hem till Högbäck och laga middag. Inget mer betongarbete i just de här två rummen iaf :) Nu är det snart dags att börja gipsa. Kommer att bli skoj, även om jag inte alls ser fram emot det :P Ser dock fram emot att måla och tapetsera, det ska bli jätteroligt när gipsningen är över.


Såhär ser det då ut just nu i Långsjöhuset, golvet klart och städat. Lite pyssel har vi kvar med elen men ikväll har vi lastat av vår kamin på tillfällig förvaringsplats och imorgon tar Petter med sig släpvagnen för att köpa gips. Vet inte riktigt om det är ett så stort steg i renoveringen egentligen. Men för mig känns det så just nu, gipset känns som ett stort steg närmare färdigt.. så är det bara!

   
Blir ett väldigt långt inlägg det här men kan inte låta bli att skriva lite om dagens matlagning. Fisk är vi hemskt dåliga på att äta, vi har försökt några gånger men det går som dåligt. Fiskpinnar får jag äta ibland bara för att jag tycker att det är så himla gott men det är inget Petter är direkt förtjust i :P Idag hade jag bestämt att vi skulle laga lax, vilket jag gillar men är helt värdelös på att laga. Hittade ett jättefint recept på ugnsbakad lax med pesto, nu blev det inte jag som lagade maten utan det fixade min underbara sambo. Men till saken, det blev hur gott som helst. Helt fantastiskt och lätt, helt klart något vi kommer att äta fler gånger. Länk till receptet här: http://www.tasteline.com/Recept/Hel_ugnsbakad_lax_med_pesto_och_pinjenotter
Innan Petter började med maten så knådade han ihop ett lantbröd, som fick jäsa medan laxen var i ugnen. Detta blev också superlyckat, själv tycker jag att det är jättesvårt att baka limpor men det var tydligen en talang som Petter hade ^^ Som sagt, tur att man kan komplettera varandra.

Avslutar inlägget med en bild på världens bästa hund, min lilla bäbis <3 Bar med sig sitt halsband hem när vi skulle åka tillbaka till Högbäck. Sötplutten! Är så himla duktig nu med renoveringen, även om han kryper upp i knäet för lite gos nu och då så lyssnar han väldigt bra på när han inte får vara med och när han ska flytta på sig hit eller dit för att inte vara i vägen. Duktig och söt, de är min bäbis det ^^ Nu ska vi mysa ner oss under ett täcke i soffan och bara gosa massor innan det är dags att sova. Godnatt :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar