måndag 31 mars 2014

Signe

Nu har Bellas kalv äntligen kommit till världen, som vi har väntat! Som vanligt är man ju minst två veckor för tidig med att skynda sig ut när man kommer hem efter jobbet för att se om det dykt upp någon liten sötnos i lagårn. Men nu är hon här, och det är en kvigkalv! Kan man ha mer tur, än så länge har vi fått 100% kvigkalvar :P Det är ju faktiskt inte dåligt.
Lilltjejen är pigg och glad, verkar vara en lugn och nyfiken krabat. Dock har hon ju en mamma som är extremt överbeskyddande. Blir till att städa boxen utan att gå in nu ett par dagar så får vi se om hon har tänkt vänja sig vid att vi är och grejar i närheten av hennes lilla bäbis.
Signe har vi bestämt att hon ska heta, eller vi och vi. Som vanligt har vi rätt skilda åsikter om namn :P Egentligen hade jag bestämt att nästa kvigkalv skulle heta Skade, för det är ju ett supercoolt namn - men det känns inte riktigt som att det passade på den här lilla söta tjejen :) Så Signe får det bli den här gången!

Helgen har varit väldigt produktiv här i Långsjö. Igår hann jag med att beskära 4/5 äppelträd, köra upp en tank i röjsågen och sen kokade jag 6 liter saft :P Som vanligt kan jag ju inte begränsa mig till att koka lagom med saft utan det blev ett rejält kok. Skulle försöka tömma frysen på lite bär så det blev riktig blandsaft - röda och svarta vinbär, saskatoonbär och rabarber. Men jag tror att det blev riktigt lyckat! :)
Lördag var vi ute nästan hela dagen då det var så himla fint väder. Vi hann med två promenader nere på sjön, så himla vackert! Och sen är det ju bara underbart att vara ute med hundarna när man verkligen ser hur roligt dom har, och så glad som man kan bli av att bara umgås med om ute i vårsolen - fantastiskt! Var ju inte helt tokigt att ta med sig kameran ut och föreviga det hela heller :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar