söndag 5 februari 2017

En dag på skotern

Idag blev verkligen en skoterdag, vi startade dagen som förra lördagen - packade ihop oss och åkte upp till jaktkojan för att grilla mackor till frukost. Närmsta vägen till jaktkojan är ganska precis 3km från gården, på vägen hem gjorde vi dock en liten omväg.
Då svängde vi av leden och körde ner på Tällträsket, väldigt vackert trots mulet väder. Får vi tid och inspiration någon dag kan det nog bli en pimplingstur :) Inte heller alls långt hemifrån men jag kan nog räkna på en hand hur många gånger jag varit på Tällträsket i mitt liv. Men vem vet kanske blir ändring på det med, är som sagt ett väldigt fint ställe :)
Mellan jaktkojan och Tällträsket hade vi närkontakt med två älgar, blev nästan lite för spännande då de stod väldigt stilla mitt på skoterspåret där vi kom körandes. Pausen när man står öga mot öga med mamma älg och inte riktigt vet om hon har tänkt lägga kursen mot skogen eller mot skotern, då känner man sig minsann inte så stor. Naturen är häftig, och vacker. På vägen hem stod älgarna bara lite längre in på hygget och kikade på oss, inte alls lika roliga att fotografera då.. men hon kikar fram där mellan tallplantorna  ;)
När vi kommit hem och tinat upp lite efter morgonens äventyr var det dags för nästa utflykt. Inte alls planerat, men oftast blir det ju bäst så :) Lunch blev det tillsammans med min morbror Urban och hans sambo Marie uppe på Selsberget.
Blev en väldigt enkel lunch för mig och Petter, bullens pilsnerkorv och pinnbröd. Ska väl erkänna att jag mest åt pinnbröd, har längtat efter det ganska länge :P Tycker som att det hör till vintern, grillning i koja och skoteråkning. Är ju egentligen inget speciellt alls men ändå så himla bra!
Något annat som är himla bra på Selsberget är utsikten. Som sagt var vädret lite tråkigt idag men det är ju vackert ändå. Klart trevligt utflyktsmål :) Och så fick vi oss en lite längre tur på skotern, tror det är närmare 8 km upp på berget från oss - är ju jättelångt jämfört med de 3 km vi kört till jaktkojan ;P Och till nästa helg har vi ännu större utflyktsplaner, eller framför allt längre. Får se om vi får ihop det men ordnar det sig så tror jag att det kommer att bli riktigt roligt!
I veckan fick vi också göra klart lite vapenaffärer, själv köpte jag min första älgstudsare - mitt första vapen också för den delen. Väldigt konstig känsla, kul men också lite läskigt. Vapen är ju vapen - det går inte att komma ifrån. Men jag är glad att den här bössan hamnade hos mig, utan att gå in på den långa historien så är det min morfars bror som har ägt den tidigare. Ska bli spännande att se vad det blir av den här hobbyn, kände mig genast väldigt peppad på att börja träna eftersök med Caliber. Men då är det den där tiden som ska räcka till, konstigt var den försvinner hela tiden :)
Från en hobby till en annan. Igår var jag till Umeå en sväng med mamma, råkade av en händelse gå in på Blomsterlandet där de hade 50% på alla fröer. Ojoj säger jag bara så många fröpåsar som följde med mig hem. Sen började planeringen - växthus, trädgårdsland och odlingslådor hoppas jag att vi hinner fixa i sommar. Förra sommaren fick vi inte ihop något alls i odlingsväg så i år är jag riktigt motiverad. Kanske till och med så peppad att jag kan motivera att köpa en alldeles för dyr ogräshacka med hjul.. Såg så himla smidigt ut! Ogräsrensning är ju baksidan med trägårds- och potatisland. Inte alls lika roligt som att skörda det fina man odlat :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar