söndag 6 september 2015

Och plötsligt var det höst!

Jag får ju skämmas lite som varit så dålig på att berätta om vår sommar i år. Det var lättare när vi renoverade i huset och jag kunde visa något som jag visste skulle bli färdigt :P I sommar har det varit lite si och så med sådana projekt. Mycket påbörjat, en del avslutat :)
Men vi har ju gjort ett riktigt ryck med "gammstugan" - fråga mig inte varför vi kallar den så men så har det blivit. Är ju inte alls någon stuga utan ett stort hus, mist lika stort som det vi bor i om inte större :P Vi har ju alltid haft en liten baktanke om att kanske kunna ordna en gårdsbutik där inne och nu fick vi chansen att göra ett litet test. Lagom till Vännäs Landsbygdsråds byahelg var vi klara och anordnade loppis. Ett riktigt lyckat arrangemang med många gäster! Vi hade riktigt roligt jag och mamma som ansvarade för självaste försäljningen.
Nu kommer vi förmodligen att fortsätta med lite loppis på helgerna och så när det fungerar för oss att vara hemma. Och förhoppningsvis kan vi utöka med lite gårdsbutik när det passar, förhoppningsvis redan till våren.
Annars känns det mest som att vi bara lever och mår här hemma. Korna har kommit på plats i hagen mot sjön som verkligen fungerar toppen - de har haft bra bete hela sommaren och vi har inte behövt göra några större förändringar för att gräset ska räcka för att mätta alla små magar <3
Vi gjorde en utökning av hagen för ca 1 månad sedan för att de ska få beta av mer i skogen ner mot sjön (bakom "gammstugan") och i samband med det överansträngde jag min handled. Så efter det har det inte blivit mycket gjort för min del iaf då jag är ordinerad vila, utan lyft och vridmoment. Vilket inte är så lätt då det såklart är höger hand som är drabbad.
Men bärplockning fixar jag rätt okej med vänster hand så det har jag grejat lite med här de senaste dagarna. Gäller verkligen att hålla efter trädgården den här tiden på året, jisses vad bär vi får även om det är ett dåligt bärår :)
Egentligen tror jag att sommaren har varit perioden då vi pausat och allt sjunkit in. 19 november 2012 hade vi första "arbetsdagen" i Långsjö och nästan 1 år senare var vi inflyttade. Vilket innebär att vi faktiskt bara bott i Långsjö i typ 1 år och 10 månader.
Tror att det är först nu som vi kommit till ro i vårt eget hem. Tidigare hyrde vi ju hus som gått i släkten och på något vis blev det aldrig riktigt vårt eget även om vi renoverade och fixade där också. Här i Långsjö börjar jag vara redo för nästa steg i renoveringen av huset men det blir ett krävande steg rent ekonomiskt då både hall (uppe och nere) samt helt nytt badrum uppe ska ordnas. Så vi får se när vi kan dra igång det hela. Ska bli väldigt roligt iaf då hallen just nu inte känns bra, ofärdigt och inte som hemma hos oss - familjen Lindström Hansson :)

Ska iaf passa på att tacka alla som följer oss och stöttar oss i vårt bygge och jobb med gården. Alla som besökt vår loppis och lämnat fina ord och inspirerat oss att fortsätta pyssla. Ni gör mer än ni tror <3

Och missa inte att kika in på vår hemsida - där jag uppdaterat med nya bilder på kalvarna!
https://sites.google.com/site/langsjolantbruk/djuren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar